Waarom certificeren?

Een onafhankelijke certificering neemt twijfels weg over waar een bedrijf voor staat. Maar er zijn meer argumenten om te certificeren:

1. Tevreden gasten. Biologisch is al jaren het snelst groeiende voedselsegment in de retail. Negentig procent van de consumenten zou altijd biologisch kiezen als er geen prijsverschil zou zijn.

2. Met het EKO-keurmerk laat je als restaurant zien dat je waarde hecht aan volle smaken, eerlijke ingrediënten en duurzame voedselproductie. Dat levert je verdieping van je vak én een betere wereld.

3. Voor instappers én gevorderden. Er is al een EKO-certificering vanaf 15% biologische inkoop.

4. Het meest complete duurzaamheidskeurmerk. Behalve op het gebruik van biologische geproduceerde ingrediënten, heeft EKO ook betrekking op andere duurzaamheidsaspecten in de bedrijfsvoering.

5. EKO is voor de gast de onafhankelijke bevestiging dat hij krijgt waar hij voor betaalt. Want soms is een menukaart duurzamer dan de keuken.

6. Stichting EKO kan helpen bij het vinden van de juiste leveranciers, en ondersteunt promoties.

7. Het EKO-keurmerk is ontwikkeld door Skal en met bekende chef-koks met ervaring in biologisch in de keuken.

Een onderzoek van de RAI/Horecava van januari 2017 geeft duidelijke uitkomsten: "Driekwart van de horecabezoekers vindt een duurzaamheidskeurmerk een (zeer) goed idee. Als gasten de keuze hebben uit restaurants met zo’n keurmerk, dan gaan zeven op de tien (69%) horecagasten hier rekening mee houden bij zijn of haar keus voor een restaurant. Bij een kwart (26%) gaat dit zelfs een (hele) belangrijke rol spelen. Daarnaast zijn duurzaamheidsaspecten (zoals voedselverspilling, milieuvriendelijkheid, diervriendelijke en seizoensproducten) voor horecabezoekers veel belangrijker dan in de horeca wordt gedacht. Ruim acht op de tien horecabezoekers vindt voedselverspilling belangrijk, terwijl de horecaprofessionals denken dat maar bij 40% van de gasten voedselverspilling een rol speelt. Diervriendelijke en seizoensproducten worden door circa twee derde genoemd en het gebruik van regionale producten en milieuvriendelijkheid zijn voor bijna zes op de tien horecabezoekers belangrijk bij een bezoek aan de Nederlandse horeca. De ondernemers schatten deze aantallen telkens lager in."


Goud-100%

Goud-100%

Goud 100% is er voor bedrijven die uitsluitend biologisch inkopen.
Goud (80-100%)

Goud (80-100%)

Goud voor minimaal 80% biologische ingrediënten.
Zilver (50-80%)

Zilver (50-80%)

Zilver voor minimaal 50% biologische ingrediënten.
Brons (15-50%)

Brons (15-50%)

Brons voor minimaal 15% biologisch op de kaart.